پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227949
تا 10 سال نمي توانيم فلز اورانيوم توليد کنيم
تاریخ انتشار : 1396/01/20 09:43:17
نمایش : 1486
دو چيز را تا ده سال آينده نمي توان انجام داد،لذا نمي توانيم فلز اورانيوم و پلوتونيوم را تا 10 سال آينده توليد کنيم اين در حالي است که فلز اورانيوم را يک بار توليد کرده و روشهاي توليد آن را بلد هستيم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتميبه گزارش افکارنيوز، در اولين برنامه نگاه يک در سال 96 در رابطه با دستاوردهاي جديد هسته‎اي اظهار داشت: فردا 40 افتتاحيه خواهيم داشت و رئيس جمهور نيز 3 افتتاحيه در استان‌هاي قزوين، يزد و البرز خواهند داشت.

رئيس سازمان انرژي اتمي در باره با افتتاحيه قزوين گفت: اين افتتاح در رابطه با يک شتابگر پيشرفته و پروژه اي است که قيمت آن 60، 70 ميليارد که اگر بخواهيم آن را از خارج بياوريم، بسيار هزينه‌بر است.

وي گفت: در البرز نيز يک پروژه بزرگ و حساس در رابطه با تامين راديوداروها افتتاح مي شود  که کاملا مطابق با استانداردهاي بين المللي است و پروژه يزد هم مربوط به جداسازي سنگ‌هاي معدن است.

صالحي با اشاره به قرارداد تفاهمي کشورمان در فرانکفورت مبني بر دريافت 900 تن کيک زرد از قزاقستان اظهار داشت: اين قرارداد براي چند ماه قبل که هنوز ترامپ کار خود را شروع نکرده بود و علاوه بر اين انگليس هم ممانعت کرد و نگذاشت اين کار انجام شود و بهانه آنان اين است که ما به اورانيوم نياز نداريم در حالي که ما بايد خود ميزان نيازمان را تشخيص دهيم.

وي ادامه داد: ذخاير اورانيوم ما هنوز به هزار تن نرسيده و با شرايط فعلي نهايتا  مي تواند براي 4 سال تامين کننده نيازمان باشد؛ در برجام توانستيم 360 تن را وارد کنيم ، مسئله از سوي وزارت امور خارجه در حال پيگيري و اين مطالبه ما هنوز پابرجاست.

صالحي با اشاره به اينکه در کميته خريد ما نيازهاي خود را مطرح مي کنيم و تضمين داده نشده که هر چيزي که به عنوان نياز مطرح شود، طرف مقابل هم قبول کند، گفت: بر همين اساس است که آنان بهانه مي‌آورند که شما به اندازه کافي و نيازتان اورانيوم داريد در حالي که ما در آينده و با وجود 3 نيروگاه سالانه به 600 تن اورانيوم نياز داريم.

رئيس سازمان انرژي اتمي با تاکيد بر اينکه ما بايد به طرف مقابل نشان دهيم خود اتکا هستيم وگرنه آنان بهانه‌هايشان را ادامه مي‌دهند، اظهار داشت: ما دل به آن‌ها نبسته‌ايم  همان طور که مقام معظم رهبري تاکيد کردند ما بايد در تامين مواد اوليه خوداتکا باشيم.

وي ادامه داد: در زمان مقتضي اقداماتمان از سال 88 تاکنون را اعلام خواهيم کرد که  کشور ما برخلاف تصورات بسياري، به زودي و در چند سال آينده مي‌تواند نيازهاي داخليش را تامين کند.

صالحي گفت: ما الان يک ماشين نسل جديد داريم و قرار است فردا از ماشين IR6 رونمايي شود و IR8 آخرين نسلي است که سه سال است در حال کار روي آن هستيم  و تست مکانيکي انجام داديم و توانستيم گاز يورو 6 را هم به آن تزريق کنيم.

وي افزود: ما در حال حاضر IR8  را ساختيم و بايد چندين سال روي اين ماشين گران قيمت و به صورت زنجيره‌اي کار کنيم تا همه ابعاد آن بررسي شود که توليد آن انبوه شود و ديگر از ظرفيت‌هاي آن مطمئن باشيم و مشکلي پيش نيايد.

صالحي با اشاره به اينکه يکي از نيازهاي بشري تامين انرژي است و نبايد متکي به انرژي‌هاي فسيلي و تجديدناپذير باشيم، تصريح کرد:  بر اين اساس بايد نياز خود را مبتني بر گداخت هسته‌اي کنيم که در آن اورانيوم‌هاي سنگين را مي‌شکافند و مثل اين است که در گداخت دو تا توپ را نصف کنيم و بعد اين هسته‌هاي کوچک را به هم وصل کنيم که از آن‌ها انرژي ايجاد مي‌شود، دوتريوم يکي از منابع گداخت است و آب سنگيني که داريم توليد مي‌کنيم، مي تواند منبع انرژي براي آينده کشور باشد.

صالحي در ادامه برنامه با اشاره به اينکه، ايتر پروژه بين المللي گداخت هسته اي در فرانسه است گفت: با فرانسويان در خصوص اين پروژه تفاهم نامه امضا کرده ايم.

وي با اشاره به گفته هاي ترامپ در اردن پيرامون توافق با ايران افزود: ترامپ گفت اين چه توافقي با ايران بود که اجازه داد آنها( ايران)  بروند بر روي سانتريفوژ پيشرفته خود کار کند.

وي با بيان اينکه، تمام تست هاي لازم را بر روي ir4  و ir8 انجام داده ايم ادامه داد: بايد ماشين را به مراحلي برسانيم که اطمينان کافي از تمام مراحل و جزئيات حاصل شود.

 مشکل توليد انبوه IR8 را نداريم

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه، مشکل توليد انبوهir8 نداريم افزود: ما نمي خواهيمir8  را به صورت انبوه توليد کنيم زيرا نمي خواهيم با تخريب زياد آن مواجه شويم.

صالحي با اشاره به اينکه، اگر طرف مقابل  برجام خللي ايجاد کند آمادگي براي بازگشت پذيري داريم ادامه داد: اکتشاف، استخراج، تحقيق و توسعه با قوت به جلو پيش مي رود لذا همه چيز بايد براساس هزينه فايده باشد ، در شرايطي هستيم که بايد به گونه اي عمل کنيم  که هزينه فايده و راندمان کاري بالا باشد.

وي با اشاره به اينکه، توليد برق هسته اي بايد با قيمت مناسب براي مردم باشد افزود: در آينده در حوزه اکتشاف و استخراج خبرهاي خوبي را به مردم خواهيم داد لذا نه تنها مواد پرتوزا بلکه همزمان مواد معدني ديگري را کشف کرده ايم.

بازگشت پذيري ما براي طرف مقابل متحير آفرين خواهد بود

صالحي با اشاره به اينکه، بازگشت پذيري ما به گونه اي خواهد بود که براي طرف مقابل حيرت آفرين خواهد بود اظهار داشت: ما به تعهدات خود در اجراي برجام عمل کرده ايم ، بنده در  بازگشت پذيري تصميمي نمي گيرم بلکه کميته نظارت بر برجام تصميم مي گيرد که چه اقداماتي را انجام دهد و هر وقت تشخيص داد که نقض عهد شده و جمهوري اسلامي ايران بايد اقدام کند  تصميم گيري مي کند.

رئيس سازمان انرژي اتمي  در پاسخ به سوال ديگري پيرامون اقدامات صورت گرفته در راستاي پيشران هسته اي گفت: اصولا پيشران قوه محرکه است و مولد حرارت به جاي اينکه فسيلي باشد اورانيوم است.

وي با اشاره به اينکه، موتورهاي کشتي از نوع معمولي است افزود: در بحث پيشران هسته اي مولد حرارت اورانيوم است يعني مولد کوچک بر روي کشتي گذاشته مي شود.

 

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه  ساخت ري اکتور کوچک آسان نيست اما با تجربه اي که داريم نسبت به تحقق اين امر مشکل خاصي نداريم افزود:  گزارش اوليه را خدمت رئيس جمهور و مقام معظم رهبري ارسال کرديم و امکان سنجي اوليه را در گزارش به تفصيل آورديم.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه  اين پروژه سنگين و هزينه بر است افزود: تمامي اطلاعات اوليه در گزارش آمده و تمامي اطلاعات ثبت شده است.

صالحي با اشاره به اينکه، سوخت هسته اي نيازي به اکسيژن ندارد ادامه داد: ما ري اکتور را طراحي کرده ايم و بر روي تاسيسات جانبي آن کار مي کنيم ، لذا بايد رئيس جمهور  نظر خود را پيرامون گزارش اوليه ارائه دهد.

وي با اشاره به اينکه از نظر فني اين مسئله چيزي نيست که خلاف برجام باشد گفت: ري اکتوري که براي پيشران طراحي مي کنيم مي تواند غناي متفاوتي داشته باشد، اگر سوخت غناي بالاي3/67 باشد و براي مصارف صلح آميز نياز داشته باشيم بايد آن غنا تامين شود.

وي با اشاره به اينکه، نيروي دريايي براي زيردريايي مثلا  هر 40 روز نياز به سوختگيري دارد اظهار داشت: اگر پيشران هسته اي براي زيردريايي مورد استفاده قرار گيرد ممکن است گفته شود هر يک سال يا هر دو سال نياز به سوختگيري دارد.

وي با اشاره به اينکه، از اين پيشران نمي توان بر روي هر زيردريايي يا کشتي استفاده کرد اظهار داشت: کشتي بايد حداقل از يک اندازه اي بزرگتر باشد.

صالحي با اشاره به اينکه، اين پيشران ها استفاده دوگانه هم براي تسليحات نظامي و هم مصارف تجاري دارد اظهار داشت: دو چيز را تا ده سال آينده نمي توان انجام داد،لذا نمي توانيم فلز اورانيوم و پلوتونيوم را تا 10 سال آينده توليد کنيم اين در حالي است که فلز اورانيوم را يک بار توليد کرده و روشهاي  توليد آن را بلد هستيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه فلز اورانيوم براي مصارف نظامي است گفت: البته فلز اورانيوم تهي شده مي تواند براي مصارف حفاظتي توليد شود.

وي با اشاره به امضاي تفاهم نامه با مجارستان افزود: بايد به دنبال ساخت ري اکتور کوچک برويم زيرا ساخت ري اکتور  بزرگ الزاماتي مانند دريا دارد لذا حجم آب براي خنک کردن بايد عظيم باشد.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه به دلايل مختلف به دنبال ساخت ري اکتور هاي کوچک هستيم افزود: ري اکتور کوچک تجهيزات کوچک نياز دارد.

صالحي با اشاره به اينکه، ري اکتور هاي بزرگ مانند بوشهر نياز به تجهيزاتي مانند دريا دارد بيان کرد: کشور ها توانمندي توليد ري اکتور کوچک را دارند لذا با ساخت ري اکتور کوچک نوعا مي توان اغلب نياز هاي يک ري اکتور کوچک را خود مان توليد کنيم.

بعد از برجام عضو يورو اتم شديم

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه، مجارستان از قبل داراي صنعت هسته اي بود گفت: بعد از برجام عضو يورو اتم شديم.

وي با اشاره به اينکه، در اين زمينه با اسلواکي و فرانسه در حال مذاکره و با چک و مجارستان تفاهم نامه امضا کرده ايم خاطرنشان کرد: برنامه ديگري با اروپا داريم به طوري که به دنبال تاسيس مرکز نمونه در غرب آسيا از نظر ايمني هسته اي هستيم که قرارداد آن بسته شده و اکنون در معرض مناقصه گذاشته شده است.

وي با اشاره به اينکه امروز با مجارستان تفاهم نامه امضا کرده ايم اظهار داشت : با مجارستان کار طراحي مشترک را آغاز کرده ايم لذا طراحي براي ساخت ري اکتور کوچک نياز به افق10 ساله دارد .

صالحي با اشاره به اينکه، ما صاحب طراحي هستيم افزود: نقشه هايمان را در اختيار طرف مقابل مي گذاريم تا آنها اشکالات کار را بگيرند و ما اصلاح کنيم و در پايان مهر تاييد را دريافت کنيم ، اين مهر توسط چند کشور هسته اي زده مي شود که برايمان حائز اهميت است.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه، قرارداد ديگري با چين به امضا رسيده که مشکل مالي آن برطرف شده و ظرف هفته هاي آينده قراردادمان با چين عملياتي خواهد شد.

صالحي تصريح کرد: بيمارستان هسته اي ايران در غرب آسيا بي نظير است لذا قراردادش با اتريش امضا شده و ظرف چند هفته آينده طرف مقابل براي کلنگ زني به ايران مي آيد.

وي با اشاره به اينکه  تحول اساسي در تجهيزات پزشکي در سطح کشور ايجاد خواهد شد افزود: براي توليد راديو داروهاي پيشرفته از صندوق توسعه ملي60 ميليون دلار وام  گرفته شده است.

وي با اشاره به اينکه، در حوزه راديو دارو وقتي جي آن پي کامل شود به توليد کننده جهاني تبديل خواهيم شد افزود:  تاريخ در آينده شهادت خواهد داد که صنعت هسته اي کشور بر روي ريل خود حرکت مي کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html